Resum d'una jornada solidària

A la jornada va acudir el protagonista del documental, Mahmoud Traoré

Hui ha sigut  un dia entranyable per a tots i totes!

Hem pogut conversar amb el ja nostre germà Mahmud Traoré, protagonista de “Samba, un nombre borrado”, sobre el problema migratori en primera persona i des d’un punt de vista diferent.

La pel·lícula, dirigida al 2017 pel cineasta Mariano Agut, està basada en els fets ocorreguts a la platja del Tarajal al 2014, on 14 persones migrants van morir ofegades en intentar creuar la frontera entre el Marroc i Ceuta nadant.

Pensem que la resposta del nostre alumnat ha segut espectacular ja que Mahmoud ha rebut una calorosa benvinguda amb molta expectació i amb interès per part del nostre alumnat. I és que per moments,  aquest senegalès que va saltar la tanca de Melilla per a establir-se a Espanya al 2005 pareixia una gran estrela de TV, signant autògrafs, i fent-se fotos i selfies amb el nostre alumnat i professorat.

Però sobretot el que més ens ha cridat l’atenció és la sensibilitat de l’alumnat que es mostrava en l’interés per saber la seua història: Mahmud Traoré va dedicar més de tres anys de la seva joventut a arribar a Europa, en un viatge que el va portar a través del Sahel, el Sàhara, Líbia i el Magrib. El final d'aquesta odissea moderna va arribar el 29 de setembre de 2005, quan va participar en l'assalt col·lectiu a la frontera de Ceuta, un fet que va tenir una gran repercussió en el seu moment. Encara que el seu viatge no va acabar ací.

El relat d'aquesta aventura -contat per Mahmud Traoré i escrit per Bruno Le Dantec, al seu llibre “Partir para contar. Un clandestino africano rumbo a Europa” de l’editorial Pepitas de Calabaza, i que ja va per la seua tercera edició- posa al descobert la realitat de la vida errant d'un migrant clandestí, una vida marcada per martingales, esperes, extorsions i brutalitats, però també per l'ajuda mútua i la valentia. Ací es revela el funcionament dels centres d'internament, els guetos i altres campaments improvisats en els quals els migrants reinventen una organització social alhora precària i plena de contradiccions.

Fins ara cap llibre havia retratat amb tanta precisió la realitat subterrània que viuen els clandestins, sense estigmatitzar ni idealitzar a aquests homes i dones que han tingut la feblesa de creure en la llibertat de circulació.

De tot açò i més, pogué parlar l'alumnat amb el propi Mahmud durant vora dues hores.

Gràcies al protagonista, a la productora Intermedia Producciones, i a la Fundació Javier Simón que ha segut el nostre interlocutor, tota la recaudació del visionat del documental ha tingut un caràcter solidari. En total s’han arreplegat més de quatre-cents euros que aniran directament a la família de Samba que encara resideix a Senegal. Per la relació que manté el propi Mahmud amb la família, alguns inclús pogueren vore fotos actuals dels seus set fills que comprenen les edats de tretze i cinc anys.

L’alumnat de l’ IES Almussafes mantindrà un seguiment de la marxa dels seus fills, però a banda, anem a establir relacions bilaterals amb els centres educatius del districte al que pertany la localitat de Temanto, per a intercanviar correspondència i activitats de manera assídua i constant. De segur un agermanament molt enriquidor i motivador per a treballar pròximament el tema migratori, amb diferents perspectives, i per què no, fer amics i amigues a un continent tan meravellós com és Àfrica.

A banda d'aquestes activitats tinguèrem també un esmorzar en el que estigueren l’ AMPA del centre (moltes gràcies pels detallats!), alumnat i professorat tots junts, i en el que gaudirem de la música de la nostra “Xaranga IES Almussafes”, tres xarrades del nostre professorat -La física quàntica: el món segons Big Ban Theory,   Vull ser com Sheldon! i  Sheldon contra Wolowitz i,  Gnoseologia de la llibertat (o de per què Messi marca gol quan tira de falta)-, lliurament dels diplomes al rendiment, esforç i companyonia,  i el lliurament del premi de les postals nadalenques, que enguany ha segut per a la nostra alumna de 1er de batxillerat, Laura Flores Carmona.

Aquest és el principi, el principi d’un Pla integral de tractament transversal d' educació en valors que anem a desenvolupar i que tractarà altres molts temes, perquè a l’IES Almussafes no sols oferim una ensenyament de qualitat, també eduquem en valors per una societat més justa, igualitària i solidària.